ForskningKosthold

Coronavirus – hva du kan gjøre forebyggende

Fikk du med deg podcasten vår på onsdag?

Når jeg skriver dette har vi nettopp fått beskjed om at alle skoler og barnehager er stengt, og sannsynligvis vil store deler av infrastrukturen i Norge rammes de neste dagene.Det er ingen tvil om at situasjonen er alvorlig, men det er også viktig å beholde fatningen. Hvert år rammes opptil 10% av befolkningen av vanlig influensa i følge FHI, og flere hundre dødsfall kan tilskrives influensasykdom.

Coronaviruset er et virus som gir luftveisinfeksjoner lik influensa og forkjølelse. 80% får kun milde eller ingen symptomer, mens eldre og mennesker med bakenforliggende sykdom kan oppleve å få mer alvorlige symptomer.

Tiltakene som settes i verk nå er i all hovedsak forebyggende for å unngå at viruset skal spres for raskt til at helsevesenet kan håndtere situasjonen, og for å få kontroll på situasjonen.

Dråpe- og kontaktsmitte er den største spredningsformen og de vanlige rådene om hygiene og desinfeksjon, samt å unngå steder med store folkemengder som gjelder.

I denne perioden tror jeg det er lurt å fokusere på det du kan kontrollere selv og ikke bidra til å skape massehysteri. Vi kan faktisk si at stresset som skapes i kroppen av det vi leser i media, i seg selv vil påvirke immunforsvaret vårt i negativ retning.

Derfor vil jeg først og fremst anbefale at du setter av mer tid enn vanlig til søvn og restitusjon.

Dette er ikke et godt tidspunkt å utsette seg selv for større belastninger enn vanlig, så jeg vil fraråde ekstreme temperatursvingninger, utstrakt faste (over 12-14 t daglig) og/eller kalorirestriksjon.

(Merk: de følgende avsnittene handler om mat og næringsstoffer som kan støtte generell helse og immunforsvar, men det er lite som tilsier at vi kan styrke immunforsvaret utover det normale).

Spis nok næringsrik mat og spesielt frukt (polyfenoler og karotenoider), bær, meieriprodukter, kjøtt, kraft og innmat. Selv om jeg vet at mange misliker lever, så er den veldig rik på blant annet sink, selen, A- og B-vitamin. For å få i seg disse vitaminene og mineralene kan du vurdere leverpostei som et godt alternativ.

Andre gode råd kan være å innta spesielt riboflavin (vitamin B2) i kombinasjon med sollys som har vist seg å kunne hemme utvikling av virus.

Er du veganer eller vegetarianer kan et godt tips være å innføre ekstra tilskudd av B-vitaminer, selen og sink akkurat nå.

C-vitamin har tradisjonelt sett blitt brukt med en forebyggende effekt. Forskere har hatt en litt sprikende oppfatning av effekten og det kan se ut som om naturlig C-vitamin fra frukt og bær har en bedre virkning enn syntetisk C-vitamin. Det blir nå utført forsøk med intravenøs C-vitamin for allerede infiserte, men det er for tidlig å si om det vil ha noen effekt.

D-vitamin er noe svært mange av oss har mangel på i Norge, spesielt i vinterhalvåret. Sollys er selvfølgelig aller best, men på grunn av at vi ikke har god nok tilgang på sollys store deler av året anbefaler jeg å ta et tilskudd (minst 1000-2000 IU/dag er min anbefaling). Til sammenligning gir 20min eksponering av nesten hele kroppen på en vanlig sommerdag rundt 10.000IU.

Varmelamper som avgir infrarød stråling (minst 250 W) kan også brukes hvis ikke du vil investere i de svært mye dyrere LED-panelene. Varmelampene skal rettes mot halsregionen der kjertlene for både stoffskifte og immunforsvar ligger. Anbefalt behandlingstid er minst 20-30 min daglig i en avstand som ikke er ukomfortabel (pærene blir svært varme, så vær forsiktig og bruk en lampeholder av metall!).

Adaptogener som for eksempel rosenrot (Rhodiola Rosea) kan hjelpe kroppen å moderere stressreaksjoner. Selv om vi ikke kan si at det direkte vil styrke immunforsvaret og bekjempe virusinfeksjoner er det allikevel noe jeg tar med her som en “føre-var” anbefaling.

Omega-3 fra fet fisk kan være gunstig for immunforsvaret og da spesielt krillolje. I en studie som ble publisert om krill viste det seg at oljen kan ha en positiv effekt både på inflammasjoner og immunforsvaret vårt generelt.

Sink er også et viktig mineral, og her har spesielt sugetabletter vist seg å kunne ha en motvirkende effekt på virusspredning i svelget.

Aminosyrene cystin og theanin kan virke forebyggende på noen forkjølelsesvirus som feks coronavirus (men vi vet jo allikevel ikke om det vil virke på akkurat dette viruset).

I podcasten nevnte jeg også at ekstrakt fra svarthyllbær (sambucus nigra) kan ha en positiv effekt selv om det finnes varierende dokumentasjon på det. Jeg har selv hatt god erfaring med dette produktet ved tidligere luftveisinfeksjoner.  Coronaviruset er et helt nytt virus så det er umulig å si noe om effekten på dette ennå. Føler jeg gjentar meg selv på dette, men det er viktig å få poengtert at anbefalingene her er ikke ment som absolutte, skråsikre anbefalinger siden det er så mange ukjente faktorer i nåværende situasjon.

Hvitløk er ikke bare et gammel kjerringråd (virkestoffet heter allicin, som jeg ikke klarte å komme på i farten i podcasten), men har faktisk en del vitenskapelig dokumentasjon som forebyggende på luftveisinfeksjoner (dog ikke så mye på behandling hvis skaden allerede er skjedd).

Honning kan også ha antivirale egenskaper. Et godt tips kan derfor være å blande en teskje honning i varm drikke som for eksempel en av mine egne favoritter: ingefær-te tilsatt litt kollagen.

Det er også for tidlig å si noe om probiotika, men jeg tenker at det å ivareta en generelt god tarmhelse og fordøyelse (store deler av immunforsvaret er i tarmen) er en anbefaling jeg syns det er greit å ta med.

Frykt ikke, dette vil nok også gå over av seg selv. Det verste er allerede over i opphavslandet Kina, og Sør-Korea som har gjort mange av de samme tiltakene vi har gjort i Norge, har den laveste dødeligheten (i samme område som “vanlig” influensa).

Det kan fremdeles være snakk om et års tid før en vaksine er ferdig utviklet, men basert på erfaringer fra tidligere virusepidemier har de forsvunnet helt etter ca 5 måneder. Selv om dette viruset er nytt og på noen måter viser seg å være mer aggressivt, så er det allerede mange som viser seg å være symptomfrie eller som har vært syke og blitt friske igjen. 

Det beste du kan gjøre er altså å sørge for at immunforsvaret ditt er så sterkt som mulig, og følge de offentlige rådene for forebygging. Ta vare på hverandre og vis omtanke og omsorg, så kommer vi oss alle gjennom dette uten større konsekvenser enn de vi allerede har opplevd.

De beste ønsker fra oss i MyRevolution!

Børge Fagerli
Børge Fagerli, er en av de fremste autoritetene på kosttilskudd, trening og livsstil. Børge er i dag kjent internasjonalt som en av de ledende autoritetene innenfor områdene trening og kosthold.

1 Comment

Comments are closed.