Trening

Eksamen: Få bedre resultater gjennom trening og kosthold

Eksamenslesing dominerer tiden frem mot jul for mange, og da nedprioriteres ofte kostholdet og treningene.

 a book

Av respekt for tiden din går jeg rett til poenget.

Det er nettopp nå det er viktig at du spiser hensiktsmessig.

Ta deg tid til å lage god, næringsrik mat slik at hjernen og kroppen får det den trenger for å være istand til å bearbeide, lagre og gjøre nytte av informasjon.

Grønnsaker, frukt, proteinrike matvarer, egg, kjøtt og fisk kan påvirke læringsevnen og kognitive funskjoner positivt (1). Dersom du ikke spiser tilstrekkelig med fet fisk kan du ta et omega-3-tilskudd, og et multivitamin om du ikke spiser nok frukt og grønt. Proteinpulver kan være en enkel og god proteinkilde.

Fysisk aktivitet og bevegelse bedrer kroppens evne til å takle stress, både mentalt og fysisk. Det gjør deg også mer i stand til å bruke informasjonen du tar inn (2,3).

Les struktuert, spis hensiktsmessig, og ikke dropp treningen.

Ta deg noen gåturer eller kroppsvektsøvelser i pausene, og når dagen kommer; NAIL THAT SHIT!

Og helt til slutt. Hvil like hardt som du leser og trener. Søvn er utrolig viktig for prestasjonsevnen.(4)

Mange holder seg våken med koffein eller andre stimulerende midler for å lese. Det vil bedre evnen til å konsentrereseg der og da, men om det slår ut negativt eller positivt på arbeidsminnet varierer.

Hjernen fungerer best når den er uthvilt, velernært og kroppen får bevegd seg litt – så om du trener litt mindre enn ellers i eksamenstiden, prioriter bevegelse mellom lesingen og lag god mat!

Lykke til!

Asle Bøe
Asle Bøe har lang erfaring fra trening av mennesker med forskjellige mål. Han har en bachelorgrad i sykepleie fra Høgskolen i Bergen, og brenner for å gjøre god informasjon om trening og kosthold så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig.

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.