ØvelserRygg

Foroverbøyd latsdrag

En isolasjonsøvelse for latsbredde. Bruk et tau og sett deg så langt bak at du får strekk i latsen når du bøyer deg forover. Sett beina bredt foran deg for støtte. Pass på at selve korsryggen er flat, mens midtre og øvre del bøyes forover. Kjenn at vekta strekker og drar latsen forover og utover i startposisjon.

Du vil sjelden behøve mer enn 25-35kg hvis du gjør denne riktig. Trekk eksplosivt mot deg mens du fokuserer på å klemme skulderbladene ned og bak – ikke la armene ta over. Bevegelsen vil stoppe når hendene dine er ca ved hodet, da er latsen maks kontrahert.

Slipp rolig forover til startposisjonen (2-4 sek) og hold strekken i 1-2 sekunder. Kjøres i serier med minst 8-10 reps eller som høyrepssett på opptil 20-30 reps.

Asle Bøe
Asle Bøe har lang erfaring fra trening av mennesker med forskjellige mål. Han har en bachelorgrad i sykepleie fra Høgskolen i Bergen, og brenner for å gjøre god informasjon om trening og kosthold så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig.

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.