ArtiklerForskningKosthold

Hjemmetreningsprogram – og en presisering

Først vil jeg bare takke for den overveldende positive responsen på siste artikkel – det varmer å høre at vi kan gi *litt* verdi i denne vanskelige tiden.

Samtidig vil jeg bare presisere at immunforsvaret er komplekst og satt sammen av mange deler, og forskningen har fremdeles ikke noe entydig svar på hva vi kan gjøre. Alt blir i bunn og grunn bare “føre-var” tiltak.

Dette var jeg også ekstra påpasselig med å få frem i nyhetsbrevet mitt da jeg blant annet sa:

“Coronaviruset er et helt nytt virus så det er umulig å si noe om effekten ennå. Føler jeg gjentar meg selv på dette, men det er viktig å få poengtert at anbefalingene her ikke er ment som absolutte eller skråsikre siden det er så mange ukjente faktorer i den nåværende situasjonen.”

Hovedanbefalingene i artikkelen var:
– følg de offentlige retningslinjene for håndvask, hygiene og avstand
– fokuser på det du selv kan kontrollere, og unngå overdrevent og unødig stress og påkjenninger
– sett av ekstra tid til søvn og restitusjon
– sol og frisk luft
– spis nok og næringsrik mat

Vi har imidlertid fått med oss at noen eksperter har gått ut i media og sagt at det er ingenting du kan gjøre for å styrke immunforsvaret, og det eneste tiltaket som har noen effekt i denne tiden er å vaske hendene og holde oss unna folk.

Dette syns jeg personlig blir litt vel pessimistisk, selv om jeg har full forståelse for og skjønner bakgrunnen for slike uttalelser.

Vitenskapelig konsensus eller enighet er nemlig en svært langsom prosess. Forskere snakker om noe som en konsensus hvis flere uavhengige forskningsgrupper ved hjelp av ulike metoder i ulike grupper har gjenskapt resultatene under ulike forhold.

Så det vitenskapelige perspektiv på de aller fleste av de spørsmålene vi lurer på er følgende: «Vel, det er forskning som tyder på X, men vi står overfor begrensninger A til og med Å, så vi trenger mer forskning før vi kan svare på dette spørsmålet».

Det er et svar som, selv om det er korrekt, ikke hjelper noen – spesielt når vi har mennesker der ute som vil ha informasjon og bare blir forvirret når rådene som gis virker så motstridende.

Jeg syns det må være rom for å gi et svar, selv om det er et usikkert svar – og spesielt hvis sannsynligheten for at det kan ha en positiv effekt er større enn sannsynligheten for at det kan ha en negativ effekt.

Det er flere som deler denne tankegangen:

For eksempel Harvard Health som sier i artikkelen How to boost your immune system:

“For now, there are no scientifically proven direct links between lifestyle and enhanced immune function.

But that doesn’t mean the effects of lifestyle on the immune system aren’t intriguing and shouldn’t be studied.

Following general good-health guidelines is the single best step you can take toward naturally keeping your immune system strong and healthy.”

Og videre er anbefalingene:

  • Ikke røyk, spis rikelig frukt og grønnsaker, tren regelmessig, oppretthold en normal vekt, vis måtehold med alkohol, få nok søvn, vask hendene, spis tilstrekkelig med varmebehandlet kjøtt og forsøk å minimere stress.

Examine.com – en helt uavhengig aktør med eksperter som systematisk gjennomgår forskning på ulike temaer sier følgende i sin oversikt på Coronaviruset:

“Nobody knows how well cold/flu supplement trials apply to coronaviruses. The novel coronavirus is too new and is not structurally the same as either influenza or the various cold viruses.

For prevention, focus on handwashing and the like. If you feel sick, follow your doctor’s advice. That being said, there are a few supplements that people commonly ask us about for cold and flu.”

Listen deres er svært lik vår egen, med forbehold som “moderate, weak or preliminary evidence for cold or flu”:

  • Vitamin C, vitamin D, sink sugetabletter, hvitløk, echinacea (solhatt), svarthyll, pelargonium ekstrakt, probiotika, N-Acetyl Cystein (NAC) og en kombinasjon av cystin og theanin.
Les også: The immune system: A target for functional foods?

Jeg tenker derfor at man utover de generelle forebyggende tiltakene i hvert fall kan gå så langt som å si at du ved å opprettholde en sunn livsstil gjør deg best mulig rustet til å takle sykdom – men at ingenting kan garanteres.

Min hovedintensjon er at MyRevolution skal kunne hjelpe, informere, gi råd og retningsangivende tips i tråd med eksisterende forskning og det jeg har lært og erfart gjennom mange år.

Av og til kan det oppleves slitsomt å måtte passe på at hver eneste formulering er så korrekt som mulig for å ikke bli “tatt” på noe, for ja – vi selger kosttilskudd, men er de første til å si at ingen TRENGER kosttilskudd hvis kostholdet ditt er tilpasset deg og din situasjon.

Med det vil jeg også oppfordre til at vi alle bidrar til den felles dugnaden denne krisen krever av oss alle. Ta vare på hverandre og forøvrig gjør så godt du kan for å komme deg gjennom dette.

Mange ildsjeler i treningsbransjen har publisert tips til trening og aktivitet du kan gjøre hjemme, og vi ønsker også å bidra med vår versjon.

I 2015 utarbeidet jeg hjemmetreningsprogrammet; “Tren Hjemme”. Dette ønsker jeg nå å dele gratis med alle våre følgere.

Noen av øvelsene i programmet bruker strikk som ekstra motstand, men her kan man også bruke ulike gjenstander man finner i huset. Dersom det ikke er nok kan du foreksempel ta samboeren eller barna på ryggen!

Her er linken til programmet…

De beste ønsker fra oss i MyRevolution!

Børge Fagerli
Børge Fagerli, er en av de fremste autoritetene på kosttilskudd, trening og livsstil. Børge er i dag kjent internasjonalt som en av de ledende autoritetene innenfor områdene trening og kosthold.