Kosttilskudd

Kreatin gjør vegetarianere smartere

Kreatin er ett av de best dokumenterte tilskudd på markedet for å øke muskelmasse og styrke.

Det forskes også på kreatin som tilskudd til medisinsk behandling av nevrologiske, nevromuskulere og ateroskleorotiske tilstander.  Kreatin har en viktig funksjon i hjernens energihomeostase som en buffer for cytosolisk og mitokondirell energi- ATP og ADP.

Les: Kreatin fungerer også uten trening

I denne studien fra 2003 ble 45 vegetarianere gitt 5 g kreatin monohydrat i seks uker. [1] Kroppen har en viss egenproduksjon av kreatin fra aminosyrer, og vi får i oss kreatin fra animalske proteinkilder som kjøtt, fisk og kylling. Vegetarianere og veganere som ikke spiser dyrekjøtt har lavere kreatinnivå enn mennesker som spiser kjøtt.

Les: Kreatin er en dokumentert prestasjonsfremmer

Studien var dobbeltblindet, placebo-kontrollert og ble gjort i et cross-overdesign. Dette er en vesentlig styrke.

Kreatin viste bedring i tester som både testet for intelligens og arbeidsminne. Kreatin er et trygt tilskudd som både kan være hensiktsmessig for styrketrenende og for de som får lite av det fra maten, som vegetarianere og veganere. Det er fullt mulig for veganere og vegetarianere å dekke proteinbehov gjennom vegetabilske kilder som bønner, linser, erter, frø, nøtter og vegetabilsk proteinpulver som erteproteinisolatet M-Factor.

Asle Bøe
Asle Bøe har lang erfaring fra trening av mennesker med forskjellige mål. Han har en bachelorgrad i sykepleie fra Høgskolen i Bergen, og brenner for å gjøre god informasjon om trening og kosthold så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig.

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.