ArtiklerStudier

NO-boosteren arginin har ingen effekt

Såkalte NO-produkter – som regel inneholdende aminosyren arginin – er svært populære nå om dagen. Jeg har tidligere uttalt at det foreligger mangelfull eller tvilsom forskning på effekten det har på treningsresultatene, men en ny og mer relevant studie bekrefter at du heller bør bruke pengene på noe annet.

Fungerer L-arginine?
Fungerer L-arginine?

Teorien er at arginin skal øke nivåene av nitrogenoksid (NO), som i sin tur øker blodsirkulasjonen og dermed gir bedre tilførsel av næring til arbeidende muskler. Dette skal også gi en bedre stimulans av proteinsyntesen (den oppbyggende effekten av trening). Problemet er at tidligere forskning enten er basert på høye intravenøse doser, eller dyreforsøk under ekstreme tilstander som ikke kan overføres på mennesker.

I denne studien fikk 8 unge menn i 20-årene prøve en oral dose på 10g arginin enten med eller uten 10g essensielle aminosyrer (EAA), kombinert med ei treningsøkt for beina. Blodtilførsel, proteinsyntese og GH-nivåer (veksthormon) ble målt før og etter. Målingene viste ingen forskjell i blodtilførsel eller proteinsyntese med eller uten arginin, og selv om det ble målt en kortvarig økning i veksthormon er dette noe som aldri har vist seg å ha en oppbyggende effekt på muskler, det er mer relevant for bindevev.

Min anbefaling er altså å spare pengene dine på slike overprisede tulleprodukter, og holde deg til inntak av protein (20-40g) eller BCAA (5-10g) før og etter trening som anbefalt tidligere.

 

J Nutr. 2011 Feb;141(2):195-200. Epub 2010 Dec 29.

Bolus arginine supplementation affects neither muscle blood flow nor muscle protein synthesis in young men at rest or after resistance exercise.

Tang JE, Lysecki PJ, Manolakos JJ, MacDonald MJ, Tarnopolsky MA, Phillips SM.

Department of Kinesiology, McMaster University, Hamilton, ON, Canada.

Abstract

The aim of this study was to investigate the ergogenic potential of arginine on NO synthesis, muscle blood flow, and skeletal muscle protein synthesis (MPS). Eight healthy young men (22.1 ± 2.6 y, 1.79 ± 0.06 m, 76.6 ± 6.2 kg; mean ± SD) participated in 2 trials where they performed a bout of unilateral leg resistance exercise and ingested a drink containing either 10 g essential amino acids with 10 g l-arginine (ARG) or an isonitrogenous control (CON). Femoral artery blood flow of both the nonexercised and exercised leg was measured continuously using pulsed-wave Doppler ultrasound, while rates of mixed and myofibrillar MPS were determined using a primed continuous infusion of L-[ring-(13)C(6)] or L-[ring-(2)H(5)]phenylalanine. The plasma arginine concentration increased 300% during the ARG trial but not during the CON trial (P < 0.001). Plasma nitrate, nitrite, and endothelin-1, all markers of NO synthesis, did not change during either the ARG or CON trial. Plasma growth hormone increased to a greater degree after exercise in the ARG trial than CON trial (P < 0.05). Femoral artery blood flow increased 270% above basal in the exercised leg (P < 0.001) but not in the nonexercised leg, with no differences between the ARG and CON trials. Mixed and myofibrillar MPS were both greater in the exercised leg compared with the nonexercised leg (P < 0.001), but did not differ between the ARG and CON treatments. We conclude that an oral bolus (10 g) of arginine does not increase NO synthesis or muscle blood flow. Furthermore, arginine does not enhance mixed or myofibrillar MPS either at rest or after resistance exercise beyond that achieved by feeding alone.

PMID: 21191143 [PubMed – indexed for MEDLINE]

Asle Bøe
Asle Bøe har lang erfaring fra trening av mennesker med forskjellige mål. Han har en bachelorgrad i sykepleie fra Høgskolen i Bergen, og brenner for å gjøre god informasjon om trening og kosthold så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig.

20 kommentarer

  1. Vil arginin tilskudd da ikke kunne hjelpe mennesker med tidligere hjerte problemer eller lignende tilstander? (selvfølgelig ikke om det ikke er noe ekstra blodgjennomstrømning) Har lest masse om han som fant det opp og at han visstnok har brukt et produkt kalt Synergy på en gruppe på 7000 mennesker med enten slag eller infarkt og ingen av disse hadde fått tilfeller av dette igjen. Høres jo merkelig bra ut, men er interesert på grunn av en syk far. Treningsmessig har jeg aldri brydd meg om arginin tilskudd da man måtte tatt syke doser for en mulig effekt, og det er vel neppe lurt å innta kjempedoser av noen isolerte aminosyrer uansett.

    1. Hei Espen.

      Produktet heter proarginin plus, og det som gjør produktet så effektivt på hjerte karlidelser er at arginin fungerer en booster for produksjon av Nitogenoksid.
      I 1998 motok 3 forskere Nobelprisen i Medisin for oppdagelsen av hvorfor Nitroglyserin (Nitro) hjelper når anginasmerter oppstår hos hjertepasienter.
      Det er denne oppdagelsen som har ført fram til dette produktet.
      Nitro hjelper akutt, mens ProArginin bidrar til en effekt i opptil 36 timer fordi dette produktet også inneholder L- Citrulin.
      L-Citrulin omdannes til Arginin i nyrene, som igjen produserer NO (Nitrogenoksyd)
      NO produseres hovedsaklig via endotelcellene på innsiden av menneskets blodåresystem helt ut i mikro- capillæråresystemet.
      Årene udvider seg gjennom hele døgnet, og ikke bare i løpet av noen få minutter, og dette gjør at blodåresystemet etterhvert blir rent, fleksibelt og mykt. En vitalisering av systemet blir da resultatet.

      Legen som du kanskje tenker på som har hatt 7000 pasienter til behandling med oppsiktsvekkende resultat heter Joseph Prendergast. Prøv å google han, og du vil få deg en overaskelse.

      Hilsen Trond
      41 22 90 14

  2. Bruker selv NO explode. Jeg vil si jeg aldri har vært borte i et lignende kosttilskudd med en så bra effekt. Vet ikke hva som virker at tilskuddene i den, men at det virker kan jeg garantere.

  3. Definer “virker”. Det er ingen tvil om at sånne produkter kan gi en subjektiv følelse av “pump” – men siden pump har null relevans for faktiske resultater, og studier viser at det hverken gir effekt for muskelvekst/styrke (andre viser at det potensielt kan HEMME resultatene) – så velger jeg heller å stole på vitenskapen enn den berømte placebo-effekten.

      1. Tviler ikke på at du får energi og pump, den inneholder jo stoffer som fører til nettopp dette. Jeg forholder meg imidlertid til hva forskningen viser som skjer på cellenivå, og tar meg heller en sterk kopp kaffe før trening 😉

  4. Orker mere, øker i styrke og volum. Det kaller jeg virker.

    NO explode. Vet ikke om det er NO som virker i den men den har mye andre godsaker.

    Mener arginine gir en rå pump som mange ønsker som gir økt lyst i treningen. Så for meg virker arginin også meget bra.

  5. Jeg kan ihvertfall bekrefte at jeg syns det egentlig er bare noe sløsing med penger. Jeg pleier å lage mine egne NO’s og bruker aldri lenger noe form for et Arginine produkt da jeg har prøvd i en periode med Arginine Alpha Ketoglutarate, Arginine Ethyl Ester HCL og Di Arginine Malate alene og har laget et til nærmet lik V12 produkt som jeg må si har hatt mest suksess med. Ihvertfall den blandingen som jeg mixer nå om dagen der jeg for fokus, intensitet, styrke, pump, myyyye energi og en god thermogenisk effekt er…

    Acetyl L Carnitine, Tri-Creatine Malate, Citrulline Malate, Taurin, C-vitamin, Pine bark, Glutamin, Quercetin, Niacin og Vitamin B12.

    Holder også med å bare bruke Acetyl L Carnitine, Tri-Creatine Malate og Taurin har jeg funnet ut.

  6. Man vil neppe ha noe raskere og bedre resultater av NO produkter, men så er det jo ikke derfor de fleste tar det heller. Jeg tar det pga. effekten den har på formen min på trening.

  7. Kommentar til proarginin plus. I følge Relis ( (Regional produsentuavhengig legemiddelinformasjon) hvor produktet har blitt omtalt. Der advares det mot produktet og det vises til flere metanalyser som faktisk viser at bruk av dette stoffet øker sjansen for å få hjerteinfarkt. Selv om teorien bak synes å kunne gi bedring, har det motsatte vist seg i praksis. Det finnes ikke en klinisk undersøkelse som har vist noen gunstig effekt. Det er rett at de som stod bak teorien fikk Nobelprisen, men det var før en prøvde det ut i praksis.

    Helt enig med Børge. Om en forholder seg til den kliniske forskningen, så vet en både om det er trygt å ta og ikke minst at det fungerer. Folk biter altfor lett på, uten å undersøke om det foreligger forskning direkte på produktet. Selv er jeg tilhenger av mat som både forebyggende og som medisin. En trenger ikke spise animalsk kjøtt for å få i seg nok proteiner heller. Det finnes atskillig høyere innhold av proteiner i plantekost enn det man tror. Dessuten slipper en å få i seg det mettede fettet, som igjen bidrar til økt LDL kolesterol, som er det dårlige kolesterolet. Videre er det viktig å få i seg mange forskjellige grønnsaker, frukt og bær hver dag, som igjen er rike på antioksidanter. Disse bidrar til at mettet fett ikke oksideres til det dårlige kolesterolet.

    Alicia

  8. Her må nok de som er i tvil bare prøve. Jeg er selv bruker av produktet, og kan fortelle at selv etter en beinhard ryggøkt ville jeg ikke hatt noen problemer med å trene en time til, sånn føler man seg. Jeg har slitt med søvnproblemer i lengre tid, jeg har fortsatt vanskelig med å sovne, men energien min gjennom hele dagen er på topp i forhold! Har selv sett “hallelujah” forbedringer hos andre mennesker med ulike sykdommer og symptomer, så tvilen flere her har får dere ta på egen regning.

    Prøv selv, og fungerer ikke produktet til forventningene får du pengene tilbake.

    1. Akkurat det samme sier våre kunder av treningsdrikken Nitro Fuel – med karbohydrater, aminosyrer og protein, elektrolytter og koffein. Så effekten du merker er sannsynligvis mer fra de andre stoffene i produktet du har kjøpt, ikke av arginin. Vi må jo forholde oss til kontrollerte studier der man blindtester mot en drikk eller et produkt som ser ut som, og smaker identisk med virkestoffet. Her ser man ingen effekt av arginin. Når noen så hevder en effekt av en cocktail av både karbohydrater og stimulanter i en kombinasjon med doser av virkestoffet som ofte er påfallende lav, så er det ganske innlysende at man ikke kan tilskrive effekten dette ene virkestoffet alene.

  9. Kjære Børge..

    Du vet at det finnes flere forskningsrapporter som dokumenterer arginins gode effekter også?
    Litt vanskelig å vite hva man skal tro på.. Deg med dine negative rapporter eller ganske så mange positive forskningsresultater. Du kan f.eks google dr. Mercola. Synes det er tull av deg, Børge, å gå så hardt ut når nettet florerer av seriøse (og mindre seriøse) artikler om argininens veldokumenterte god effekt på helsen. Det blir jo som om du bare velger å se bort i fra de positive forskningsartiklene og har valgt å tro på de negatve.. Hva får deg til å avfeie alle positive resultater som tull?

    1. Hvis du mener at Mercola er en pålitelig kilde har vi ikke så fælt mye mer å diskutere, tror jeg. Bruk PubMed eller i hvert fall kilder som ikke har en økonomisk interesse i å promotere det.

      Og vi snakker om arginin for treningseffekt, ikke helsemessige effekter. http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann

      Det er visse studier som virker lovende for ulike hjertesykdommer, men det er også rapportert om dødsfall ved bruk av arginin: http://www.mayoclinic.com/health/l-arginine/NS_patient-arginine

  10. Børge burde kanskje ha presisert mer tydelig i begynnelsen at han ikke uttalte seg om medisinske virkinger, for L-arginin anvendes medisinsk i flere sammenhenger: immunstimulans, senking av blodtrykk, mot forkalkning av arterier, potensmiddel, forbedring av sædkvalitet og diabetes. I Wickipedia finner man de samme angivelser som jeg fant her: http://orthomolekular-gesund.de/aminosaeuren/arginin. Merk at effekt fordrer flere ukers, fire til åtte, bruk: Die Wirkungen zeigen sich zumeist erst nach vier bis acht Wochen dauerhafter Einnahme

    L-Arginin sollte dauerhaft eingenommen werden
    L-Arginin sollte für eine nachhaltige Wirkung dauerhaft eingenommen werden. Die Wirkungen zeigen sich zumeist erst nach vier bis acht Wochen dauerhafter Einnahme, da bei den meisten Patienten der Aminosäurespeicher zuvor völlig erschöpft war. Lassen Sie sich also nicht entmutigen, wenn nach ein bis zwei Wochen der Effekt erst gering spürbar ist.

    Einzeldosierungen über 15.000 mg sind möglich, allerdings ist meist eine dauerhafte Einnahme zwischen 3.000 mg und 10.000 mg je Tag zu bevorzugen. Dabei ist eine deutsche Apothekenqualität wegen hohen Reinheit zu bevorzugen, weil damit auch die Verträglichkeit erhöht ist.

    Die Einnahme sollte auf 2 bis 3 Portionen pro Tag verteilt werden. Am besten wird L-Arginin aufgenommen, wenn dazu ein halbes bis ein Glas Wasser getrunken wird und es nicht gemeinsam mit einer Mahlzeit eingenommen wird.

    Die folgenden Dosierungen empfehlen Mediziner für therapeutische Zwecke:

    L-Arginin zur Immunstimulanz
    3.000 mg bis 5.000 mg täglich. Bei schweren katabolen Zuständen auch 10.000 mg bis 20.000 mg, gemeinsam mit Omega-3-Fettsäuren.

    L-Arginin zur Blutdrucksenkung
    Zur Senkung des Blutdruckes werden anfänglich 3.000 mg empfohlen, später ansteigend auf 5.000 mg bis 8.000 mg je Tag.

    L-Arginin bei Atherosklerose
    Zur Vorbeugung der Arterienverkalkung (Atherosklerose) werden allgemein 5.000 mg bis 9.000 mg je Tag empfohlen. Auch eine Gefahr der Verklumpung der Blutplättchen wird dadurch verringert.

    L-Arginin bei erektiler Dysfunktion (Potenzstörung)
    Bei erektiler Dysfunktion empfiehlt sich eine Dosierung von L-Arginin von 3.000 mg bis 5.000 mg, bei dauerhafter Einnahme. Problemfrei kann die Dosierung auch im Einzelfall auf 10.000 mg erhöht werden. Sofern gleichzeitig ein PDE-5 Hemmer (rezeptpflichtige Medikamente Viagra®, Levitra® und Cialis®) eingenommen werden, sollte nur die halbe Menge des Medikamentes genommen werden. L-Arginin verstärkt die Wirkung der verschreibungspflichtigen Medikamente Viagra®, Cialis® und Levitra®.

    L-Arginin zur Steigerung der Fruchtbarkeit des Mannes
    Auch der Fruchtbarkeit des Mannes hilft die Aminosäure L-Arginin. Wenn die Beweglichkeit und Qualität der Spermien im Fokus steht, sollte dieselbe Dosierung wie bei erektiler Dysfunktion gewählt werden: 3.000 mg bis 5.000 mg je Tag. Nach cirka zwei bis drei Monaten wird ein Spermiogramm zeigen, dass die männlichen Spermien beweglicher und zahlreicher sind, so dass die Chancen für eine Schwangerschaft deutlich zunehmen.

    L-Arginin bei Diabetes
    Wer die Aminosäure Arginin mit dem Ziel der Senkung des Blutzuckers einsetzen will, kann bereits mit geringeren Dosierungen unter 3.000 mg gute Effekte erzielen.

  11. Hei

    Gøy å se at noen her banker i bordet med at virkningen av L-arginene og nitrogenoksidet ikke er godt nok dokumentert.

    Jeg anbefaler å ta direkte kontakt med Dr.Prof.Rainer Bøger. Han får du bl.a tak i hos Univeristetssykehuset i Hamburg. Han er vel den i verden som har forsket aller mest på L-arginine, hjerte-/kar problemer.
    Han vil sikkert legge seg flat og si at all forskning de har gjort i forhold til sykdommer, helse, og trening bare er tull og at alle vi andre vet mye bedre.

    PS! Forsøk Google schoolar og søk på Biological function of L-arginine og på Biological function of Nitric Oxide. Du finner veldig mange bra svar. Eller bruk Pubmed eller andre slike “databanker”. 🙂

    Jeg tenker også Dr. Siva Arunasalem fra High Desert Heart Institute har tatt grundig feil når han har gjennomført sin studie. Forøvrig den legen i verden med flest doktorgrader.

    Selv har jeg også utført diverse blindtester på andre enn meg selv med bruk av Synergy sitt produkt og med vanvittige resultater.

    Visst man også kan sitte å si at en Nobelpris i medisin, IKKE er god dokumentasjon. Oppdagelsen av Nitrogenoksidets virkning regnes som den viktigste oppdagelsen som noen sinne er gjort med tanke på sirkulasjonssystemet, og den 4. viktigste oppdagelsen som er hedret med Nobelprisen i medisin noensinne. De andre tre er: Røntgen, insulin og pencilin.

    For all del folkens, vi er forskjellige. Men alle har en produksjon av Nitrogenoksid i endoteliene i åreveggene. Noen mer enn andre og noen veldig lite. Det eneste som foreløpig er bevist å kunne øke den produksjonen er L-arginine.

    For å avslutte dette, vil jeg bare si kort.
    Visst man tror at bedre blodsirkulasjon (oksygentransport) og næringsopptak IKKE har noe positiv virkning på trening/restitusjon må man ta seg en bolle.

    Placebo: Hvorfor virker det da til og med på hunder, hester og katter? (sikkert også andre dyr, men dem har jeg personlig hørt erfaringer om).
    Er det noen som har fortalt disse dyrene om hvordan det virker?

  12. “Visst man tror at bedre blodsirkulasjon (oksygentransport) og næringsopptak IKKE har noe positiv virkning på trening/restitusjon må man ta seg en bolle.”

    Javel, så en bolle hjelper, altså?

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.