Kosttilskudd

Omega-3 og kognitiv funksjon

Kan omega 3-fettsyrer bedre arbeidsminnet / “korttidshukommelsen”?

En ny “pilotstudie” undersøkte effekten av 2 gram omega 3-fettsyrer daglig på 11 friske personer i alderen 18-25 år (1).

Etter 6 måneder med tilskudd ble det funnet en signifikant økning av deres arbeidsminne. Professor Bita Moghaddam som var ansvarlig for studien uttalte følgende (2)

“Before seeing this data, I would have said it was impossible to move young healthy individuals above their cognitive best. We found that members of this population can enhance their working memory performance even further, despite their already being at the top of their cognitive game.”

Omega 3-fettsyrer kan muligens også medvirke til å hindre fall i kognitiv funksjon hos eldre personer. En ny studie fant at høy omega 3-status kan redusere hjernesvinn (3).

Det er også vist at høyt inntak av fiskeolje som inneholder mye omega 3-fettsyrer kan forebygge depresjon og fall i kognitiv funksjon hos eldre, i en nylig publisert studie fra Irland (4).

Imidlertid viste en nylig oppsummert studie fra Cochrane at det enn så lenge ikke er nok bevis til å si at omega 3-fettsyrer kan forebygge demens.

Forskerne i Cochrane-reviewet oppfordret til at det må gjøres mer langvarige studier for å undersøke sammenhengen (5).

Vital Arctic Oil Omega 3

Referanser:

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23056476

2. http://www.medicalnewstoday.com/articles/252198.php

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22855869

4. http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8715246

5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22696350

Jan O. Lorgen
Jan-Øyvind Lorgen ble ferdigutdannet lege ved UiO i juni 2011. Hovedinteressene hans involverer forebygging av sykdommer, hvordan man eventuelt kan ”kurere” sykdommer og helsefrihet.

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.