ØvelserRygg

Rack chins med håndtak

Variant der vi bruker håndtak for å få en ekstra sterk kontraksjon i latsen. En av de beste øvelsene for latsbredde. Det viktigste å fokusere på her er at du slipper skuldrene skikkelig opp og forover i bunnposisjon. Kjenn at det strekker skikkelig i latsen – men ikke slapp av i musklene – kontraher musklene mot strekken.

Du kan feste håndtak enten som vist her, feste dem på krokene til stanga, eller ved å henge dem på utsiden av stanga. Dra deg eksplosivt opp ved å trekke skulderbladene ned og bak, unngå å involvere armene for mye.

Du vil se at bevegelsen stopper av seg selv når latsen er maks kontrahert, videre opp er det armene som tar over. Senk kontrollert ned igjen (2-4 sekunder) og hold strekken 1-2 sekunder mellom hver rep.

Hoftene vil være ca like høyt som føttene i topposisjon, så juster stanga du henger fra + benken du har føttene på til riktig høyde. Du kan legge vektskiver i fanget for ekstra belastning.

Asle Bøe
Asle Bøe har lang erfaring fra trening av mennesker med forskjellige mål. Han har en bachelorgrad i sykepleie fra Høgskolen i Bergen, og brenner for å gjøre god informasjon om trening og kosthold så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig.

Leave a Response

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.