ArtiklerForskningTrening

Så mye protein bør du ha etter trening

Er det virkelig nødvendig å ta ekstra protein etter trening for best mulig resultater? 

De fleste tenker i hvert fall at det er logisk å tilføre ekstra byggesteiner for å reparere og bygge musklene større når de har blitt utsatt for ei hard treningsøkt – og vi har også mye forskning som bekrefter dette.

Hvis kostholdet ditt forøvrig er proteinrikt hevder mange at det ikke er nødvendig, og vi kan være enige i at det ikke er like nødvendig – men vi har fremdeles mange studier som tilsier at du kan få bedre resultater av ekstra protein etter trening, og spesielt hvis du har trent mer enn 1-2 muskelgrupper, og uavhengig av hvor mye du veier (!).

I en studie der trente menn ble delt opp etter høy (over 70kg) eller lav (under 65kg) fettfri kroppsmasse (kroppsvekt minus fettvekt), fikk de varierende doser med whey/myseprotein – enten 20g eller 40g – etter ei fullkroppsøkt, dvs hele kroppen ble trent.

I denne studien var 40g 22-24% mer effektivt enn 20g, og dette gjaldt UAVHENGIG av hvor mye muskelmasse de hadde!

Tidligere studier har vist at 20g protein var nok til å gi maksimal muskelvekst, men da så de på trening av kun en muskelgruppe av gangen – så det er også logisk at trening av flere muskelgrupper eller hele kroppen krever mer protein – men det mest overraskende var at dette gjelder uavhengig av kroppsvekt og muskelmasse.

Vi har valgt doseringen 40g proteinpulver i vårt MyoProtein for å sikre at du har nok byggesteiner til å få maksimalt utbytte av treningsøktene dine, enten du trener hele kroppen eller 1-2 muskelgrupper i et typisk splittprogram.

Vi har også valgt kombinasjonen av det “raske” proteinet whey/myse og det “langsomme” kasein, som både øker muskelproteinsyntesen – byggingen av nytt protein (anabolisme) – samt motvirker nedbrytingen av eksisterende muskelmasse (katabolisme). Dette har tidligere studier vist gir den beste effekten.

Les gjerne vår tidligere artikkel PROTEINPULVER FOR BEDRE FRAMGANG – I MAT OG SOM PROTEIN PULVER for mer informasjon.

Referanse:
Macnaughton et al. The response of muscle protein synthesis following whole-body resistance exercise is greater following 40 g than 20 g of ingested whey protein. Physiol Rep. 2016 Aug;4(15). pii: e12893.

Børge Fagerli
Børge Fagerli, er en av de fremste autoritetene på kosttilskudd, trening og livsstil. Børge er i dag kjent internasjonalt som en av de ledende autoritetene innenfor områdene trening og kosthold.